Předmatematické dovednosti

Jaké matematické dovednosti u předškoláků rozvíjet a jak na to?

Pokud s předškolákem počítáme, nezapomeňme na všechny předmatematické dovednosti:

🔵 TŘÍDĚNÍ podle více kritérií najednou (třeba „vyber velké modré kruhy“)
🔵 POROVNÁVÁNÍ (větší, menší, více, méně, nejméně)
🔵 ŘAZENÍ (např. od nejmenšího k největšímu)
🔵 a URČOVÁNÍ MNOŽSTVÍ (po jedné, nebo ideálně do 3-4 i pouhým pohledem).

✏ na TŘÍDĚNÍ je zaměřen úkol V potravinách
✏ na POROVNÁVÁNÍ jsou zaměřeny úkoly V potravinách, Ovoce a zelenina, Panda
✏ na ŘAZENÍ je zaměřen úkol Panda
✏ na URČOVÁNÍ MNOŽSTVÍ jsou zaměřeny úkoly Ovoce a zelenina, Hrnečky, Květinářství

Pracovní listy:

https://www.uceni-v-pohode.cz/wp-content/uploads/2020/03/V_potravinach_Ovoce_a_zelenina.pdf

https://www.uceni-v-pohode.cz/wp-content/uploads/2020/03/Panda.pdf

https://www.uceni-v-pohode.cz/wp-content/uploads/2020/03/Hrnecky_kvetinarstvi.pdf

https://www.uceni-v-pohode.cz/wp-content/uploads/2020/03/K_matematika_4_odevy.pdf

https://www.uceni-v-pohode.cz/wp-content/uploads/2020/03/K_matematika_7_pecivo-a-tasky_odcitani-mysak.pdf

JAK ROZVÍJET MATEMATICKÉ PŘEDSTAVY?

Budeme procvičovat předložkové vazby před, za, nad, pod, vedle, mezi.

Připravte si 2 židle a plyšáka (kočičku). Kočičku položte na židli a zeptejte se dítěte: Kde je kočička? Kočičku dejte mezi židle a opět se zeptejte: Kde je kočička? Kočičku dávejte tak, abyste mohli používat předložkové vazby před, za, nad, pod, vedle a mezi.

Nyní dávejte dítěti úkoly typu: Dej kočičku na židli. Dej kočičku vedle židle. Dej kočičku za židli,… Nyní si vezměte více plyšáků a různě je postavte. Ptejte se dítěte Kde je kočička? Kde je medvěd? Kdo je pod židlí? Kdo je mezi židlemi?…. Dbejte na to, aby dítě odpovídalo celou větou a používalo předložkové vazby. Nyní si vše procvičíte na ploše viz. obr. níže. Ptejte se dítěte: Kde je žluté auto? Kde je zelené auto? Potom dávejte dětem otázky vyšší obtížnosti: Které auto je mezi auty? Které auto je před domem? Která auta stojí za červeným…. Při spontánním povídání s dítětem sledujte, zda dítě používá tyto předložkové vazby a zda je používá správně.

JAK TAKÉ ROZVÍJET PŘEDMATEMATICKÉ PŘEDSTAVY

Tentokrát se budeme učit orientovat na ploše. Podle pracovního listu dole pod textem si můžete podobný nakreslit nebo nalepit společně s dítětem. (Obrázky z časopisů podle výběru dítěte). Nejprve si řekněte, co je na obrázku. Potom si řekněte, kde je na obrázku nahoře, dole, vlevo, vpravo a uprostřed. Ptejte se dítěte: Která zvířata jsou nahoře? (klokan a opice) Která zvířata jsou dole? Která jsou vpravo? (opice, želva, krokodýl, nosorožec) Která jsou vlevo? Která jsou uprostřed? Nyní pokládejte složitější otázky. Které zvíře je vlevo dole? Které zvíře je vpravo nahoře? Využijte postupně všechny obrázky. Vezměte si knoflíky a dávejte dětem úkoly: Potom pokračujte umisťováním nap. Knoflíku: polož knoflík na zvíře vlevo dole. Nyní nechte dítě, aby samo říkalo, kde se co nachází, ptejte se. Kde je klokan? Kde je krokodýl? Na závěr dejte dítěti kresebný diktát: Vlevo nahoru nakresli sluníčko, vlevo dolů květinu. Můžete si hrát i s předměty, vystřiženými obrázky. Vpravo dolů dej (nalep) auto.

Emailová adresa školky

ms.hornisucha@centrum.cz

Telefon školky

+420 596 425 192

Vedoucí učitelka

Bohunka Velíšková